Nauwelijks 13 jaar na de oprichting van Intracto uit Herentals krijgt de onderneming een prachtige erkenning als nationale winnaar in de categorie middelgrote bedrijven.

De voorbije jaren groeide Intracto jaarlijks organisch met 30%, door sterk in te zetten op zowel strategie, technologie, marketing als creatie.

Elk jaar verkiest het magazine Trends 3 Gazellen in de categorieën kleine, middelgrote en grote bedrijven. In de categorie middelgroot viel de eer dit jaar op Intracto.

Hiervoor werd de groei van 2013 vergeleken met 2017 en dat zowel op vlak van omzet, personeelsbestand als cashflow.

Van 30 naar 300 teamleden in 5 jaar

Vandaag telt Intracto zowat 300 teamleden in België en Nederland (verspreid over kantoren in Antwerpen, Herentals, Mechelen en 's-Hertogenbosch).

"De grootste worden is geen doel op zich, maar wel om met Intracto een groep uit te bouwen die de beste skills in huis heeft om bedrijven te begeleiden bij hun digitale transformatie", vertelt Pieter Janssens, Managing Director van Intracto.

Het recept: portfolio, verbreding en overnames

Janssens ziet drie verklaringen die de groei van Intracto mogelijk hebben gemaakt. "In de eerste plaats is het profiel van onze klanten gewijzigd. Eerst waren we partner van kmo's, maar intussen hebben we ook een pak nationale en internationale klanten. Zonder echter kmo's de rug toe te keren."

"Een tweede verklaring is de uitbreiding van onze diensten", vervolgt Janssens. "We gaan vandaag in onze adviezen en onze uitvoering zowel in de breedte als in de diepte. Een nieuwe huisstijl, een tv spot, een rekruteringscampagne, een progressive web app ... We hebben er allemaal de beste specialisten voor in huis."

"Tot slot spelen overnames een steeds grotere rol. De acquisities van bedrijven zoals Mosquito, Snackbytes, Luon en Raak of Have A Nice Day in Nederland en recent ook ezCompany zorgen ervoor dat we een pak experts en talenten aan boord halen.

Voor onze klanten heeft het dan weer als voordeel dat we hun bedrijfsobjectieven nog beter tot realisatie kunnen brengen."

Ambities

De honger naar verdere groei is echter nog niet gestild. Pieter Janssens: "We willen het marktleiderschap in België ambiëren. In Nederland willen we tegen het einde van het jaar in de top 10 binnenkomen en het volgende jaar in de top 5 geraken.

Wat andere landen betreft zijn we gestart met een voorzichtige screening van Noord-Europa, maar dat is nu geen prioriteit."

"Primair blijft dat we een gezond bedrijf willen zijn en daardoor opnieuw kunnen investeren", besluit Janssens. "In onze mensen, in de maatschappij en in ondernemingen." (pp)